RODZAJ
CHWYTU
|
ATAK
|
OBRONA
|
UWAGI
|
·1.
Bezpośredni atak osobisty |
A1) Ty idioto A2) Tylko
debil może mieć takie poglądy A3) Czy ty
nie słyszysz durniu co do ciebie mówią? |
O1) Nie
sądziłem, że ludzie pańskiego pokroju,(intelektu, wiedzy itp.) mogą sięgać po
tak prymitywne środki wyrazu |
Wykazanie wyższości
elegancji nad prymitywizmem |
2.Forma rozwinięta 2.1. (atak na płeć) |
A1) To niestety tak wygląda gdy kobieta usiłuje udawać mężczyznę (bierze
się do polityki i próbuje coś
wymyślić itp.) A2)
Myślenie (działanie, interesy itp.) to widać męska sprawa A3) Czy
naprawdę uważasz, że to co robisz ma jakiś sens? |
O1) tego
typu erystyczne chwyty poniżają zawsze mężczyzn w oczach kobiet a mogliby być
przynajmniej niektórzy na poziomie bo ich na to stać O2)
szanowanie płci pięknej (jakby się mogło wydawać), to też męska sprawa, ale
jak widać, nie każdego mężczyzny O3) owszem, ale oczywiście
dostrzegalne jest to tylko przez trochę inteligentniejszych. |
|
2.2 Atak na moralność twoją lub twoich bliskich |
A1)
Wspaniale pilnujesz spraw Ojczyzny (interesu, nauki itp), ale ja naprawdę
dobrze Ci radzę, lepiej pilnuj innych spraw A2) Nic dziwnego, że masz
taki poglądy. Kobieta, którą mąż zdradza z każdą spódniczką, musi znaleźć
sobie jakieś oparcie. Ja to rozumiem. |
O1) Nie
sądziłem, że ludzie pańskiego pokroju,(intelektu, wiedzy itp.) mogą sięgać po
tak prymitywne i powszechnie znane chwyty erystyczne. O2) Rzeczywiście mój mąż
nie jest najwierniejszy, i ma tę przewagę nade mną tak jak wszyscy mężczyźni
nie wyłączając pana macie jednakowe skłonności i nie można wam ufać, ani
szukać w was oparcia. Pan to rozumie. Prawda? |
|
2.3. Atak na pochodzenie
(wykształcenie) |
A1) Widzę, że niegłupio
myślisz, ale uwierz mi, człowiek z prowincji (nauczyciel szkoły podstawowej.
itd.) naprawdę nie może się orientować w pewnych rzeczach A2) Twoja matka kaczki sprzedawała
na rogu, gdy ja wykładałem w tej sali A3) Dopóki masz kolczyk w
uchu, wszystkie twoje argumenty są na poziomie małpy. |
O1) Człowiek, który poniża
innych, aby siebie wywyższyć jest nie tylko bardziej prymitywny niż prostak z
prowincji, ale również, wykształcenie które zdobył dzięki pracy tych prostych
ludzi jak państwo sami widzicie nie właściwie wykorzystuje O2) Nie chciałbym pana
urazić i nie będę mówił czym się zajmowała w tym czasie pańska matka po co
maja ludzie wiedzieć. O3) Lepiej mieć kolczyk w
uchu niż pusto w głowie, i bełkotać od rzeczy o małpach, które mogłyby się
obrazić słuchając takich wypowiedzi. |
* |
2.4.
Atak na zdolności umysłowe |
A1)
Doceniam, że starasz się być inteligentny, ale na dłuższą metę naprawdę nie
masz szans. Jeśli już wszystko powiedziałeś, to się dalej nie wysilaj nie
wymyślisz już nic mądrzejszego |
O1) Jeśli
już nie stać pana na wymyślenie czegoś samodzielnego, tylko stosuje pan
chwyty starego Schopenchaera, to niech pan wie, że tacy jak pan inteligentni
w obecnych czasach, przyczyniają się do demoralizacji i ubóstwa nie tylko
moralnego , ale i materialnego wielu ludzi. Dlatego powinni być nie tylko
ośmieszani, ale i karani. . |
Uwaga taktyczna (należy
opanować emocje i zaskoczenia) |
3. Forma pozytywna |
A1)
Dopiero z bliska widzę jakie ma pani piękne oczy A2) Nie
uważasz, że jesteś za miła, aby filozofować? A3) Ty masz przecież
wszystko na swoim miejscu, nie musisz się dowartościowywać taką dyskusją |
O1)
Wiadomo że krótkowidz może tylko z bliska coś zobaczyć. Dalekowidz mógłby
natomiast mógłby wymyślić mniej zakłamane pochlebstwo. O2) Czy sądzisz, że tylko płeć
brzydka może filozofować? O3) Nie tylko nie muszę się
dowartościowywać, ale nawet nie muszę słuchać twoich niesmacznych uwag, które pasują bawidamkom, i innym
wyrzutkom społecznym , a nie ludziom twojego formatu. |
|
4. Jestem twoim nauczycielem |
A1) No
dobrze, ale przemyśl to sobie jeszcze (powiedziane tonem protekcyjnym) A2)
Doprawdy lepiej by było, żebyś słuchał, tych którzy mają większe doświadczenie |
O1) (Odpowiedź tonem równie głębokim) Wróćmy do meritum sprawy, zdaje się, że nie zostałem
dobrze zrozumianym (po czym wyłożyć jeszcze raz odpowiednim akcentem, kładąc
nacisk na rzeczy oczywiste) O2) Czyż miałbyś tu na myśli siebie jako jedyny i niepodważalny
autorytet? |
|
5. Podważanie intencji mówiącego |
A1) Mówisz
tak, bo chcesz się wywyższyć i podkreślić swoją wartość. A2) Mówisz
tak, bo twój (ojciec, brat, wujek) jest (Przewodniczącym Rady, księdzem,
Oficerem UB itp.) A3) Masz
taki pogląd bo ci za to płacą |
O1) Mówisz
tu o sobie prawda? I wszyscy
widzą jak śmiesznie w tej roli
wyglądasz O2) Owszem
i dlatego znam tak dobrze potrzeby Zakładu. Nie będę natomiast mówił
kim był i jest twój ojciec , bo wszyscy dobrze wiedzą. O3) Mówisz
to z własnego doświadczenia starego propagandysty. |
|
6. Posługiwanie się ironią |
A1)
Znakomicie to pomyślałeś (ironicznie) A2) No,
pan to ma zawsze świetne pomysły (znaczy to, że wszystko co pan proponuje
jest po prostu idiotyczne) A3) No tak,
jak pan się do czegoś zabierze, to nie ma żadnych
problemów |
O1) Cieszę
się, że mnie pochwalasz O2) Myślę,
że każdy człowiek z odrobiną inicjatywy podjąłby taką decyzję O3) Cieszę
się, że masz taką opinię |
|
7. Żonglowanie autorytetem (jako tarczą) |
A1) Szef
powiedział, Papież powiedział, Biblia mówi.. A2) W
telewizji powiedziano,... A3) Ci z
radia nic nie wiedza -
świadków Jehowy -
marksistów -
prawników Są
przeciwnicy dla których „autorytet” ogranicza się do zamkniętego zbioru
haseł i sloganów. |
O1) Można
przeciwstawić inny autorytet O2) a ja w
radiu słyszałem O3) Chyba
się mylisz. Nie wiesz co się dzieje z dzisiejszą telewizją. Kto tam rządzi i
dlaczego przekazuje takie informacje. -
przekonuj cytatami z
Biblii -
cytatami z Marksa -
paragrafami prawa Jeśli
dla kogoś autorytet ogranicza się do zamkniętego zbioru haseł i sloganów, to
można powiedzieć, że nikt jeszcze nie wygrał z głupotą absolutną |
|
Autorytet, którego ty nie możesz znać np. Ojca, lub
matki współdyskutanta |
A1) mój
ojciec (matka ) mawiała |
O1) Zobacz
jest tak a tak.... Czy nie sądzisz, że twój ojciec
byłby podobnego zdania O2) Ojciec
twój jako człowiek o szerokich horyzontach spostrzegłby niewątpliwie, że... |
|
8. Ja autorytet |
A1)
Stosowanie w wypowiedzi niezrozumiałych wyrazów obcych -
przytaczanie cytatów,
przysłów, powiedzeń w językach obcych -
przytaczanie cytatów
literackich, historycznych naukowych A2) Jak
już Arystoteles powiedział, -
Już Newton zauważył... A3) W
ostatnim numerze Timsa, Spigla napisali A’1) Ty
tego nie wiesz? A’2’). To
powinieneś znać |
O1) Nie
rozumiem tego czy mógłbyś mi to wyjaśnić...? jeśli usłyszysz odpowiedź
wymijającą lub naszpikowana obcymi wyrazami, lub pełne zdziwienia pytanie to
ty tego nie wiesz? Masz do czynienia z erystą. Wymyśl jakiś fragment
literatury lub obcy wyraz i powołaj się na dane statystyczne. |
|
9. Widownia autorytet specyficzne (te same dogmaty) i niespecyficzne
(widzowie telewizyjni) |
W1) Należałoby
rozpatrzyć, czy ostatnie przypadki zachorowań na raka nie mają coś wspólnego
z prowadzoną w zakładzie produkcją. Może coś umknęło naszej uwadze. A1) Ten
człowiek obraża dobre imię Zakładu, zarzuca nam oszustwo, kryminalną
przeszłość itd. |
O1) Kto tu
mówi o kryminalnej przeszłości? Uderz w stół, a nożyce się odezwą. O2) Czy to nie w pańskim
dziale liczba zachorowań jest największa? |
Kochani znacie bajkę o
czerwonym Kapturku, to wiecie, kto wskazał drogę do babci? |
!0. Uogólnianie wypowiedzi (Mam już dość matmy, nie
mogę patrzeć na te książki) |
A1) Uog.
Nie mogę uwierzyć, że nauka dla ciebie naprawdę nic nie znaczy! Ludzie, którzy lekceważą
naukę nie zajdą daleko w życiu itd. |
O1) nie
zrozumiałeś wypowiedzi i zbyt uogólniłeś moją wypowiedź . Nie wiem czy
świadomie chcesz mnie skrzywdzić wyciągając zbyt daleko wnioski. Ja
powiedziałem, że mam dość matmy , ponieważ zbyt dużo się nią zajmowałem i
muszę chwilę odpocząć, aby znów z pasją zająć się matmą i fizyką , którą
uważam za najważniejsze nauki na świecie i są prawdziwą poezją, ale nie mogę
się zbyt długo nimi zajmować ponieważ każdy nadmiar szkodzi. |
Wypowiedź należy sprowadzić
do właściwych wymiarów |
11. Uszczegółowienie wypowiedzi W1) Myślę, że nie powinno się na
państwa bogate składać całej odpowiedzialności za nędzę w poszczególnych
krajach |
A1) W takim
razie nie mamy o czym rozmawiać, skoro uważasz, że ataki na Turków w
Niemczech są uzasadnione |
O1) Mówiłem, że nie należy
składać na państwa bogate całej odpowiedzialności za nędzę w krajach
biednych. Chciałem przez to powiedzieć, że istnieje pewna granica udzielania
pomocy finansowej czy nawet przyjmowania azelantów, ale nie mato nic
wspólnego z bestialskimi napadami na domy bezbronnej ludności. |
Wypowiedzi ogólne mają
zawsze charakter wieloaspektowy. Żaden konkretny przypadek nie będzie jej
dotyczył. Dlatego sprowadzanie wypowiedzi do zdania szczególnego należy
traktować jako chwyt erystyczny. |
12 Sprowadzanie do absurdu W1) Praca w systemie sieciowym
jest najlepszą a z możliwych prac |
A1)
Oczywiście wszyscy powinni to robić. Ta praca daje absolutnie wszystko, czego
człowiek potrzebuje: pieniądze, czas, poczucie szczęścia. Tylko idiota mógłby
ją odrzucić. A2) Jasne! I nie będzie już w naszym społeczeństwie, ani
lekarzy, ani prawników, ani nauczycieli. Wszyscy będą sprzedawać kosmetyki! |
O1) Cieszę się, że tak sądzisz. O2) Tak oczywiście mógłby sądzić tylko
człowiek dokuczliwy albo niespełna rozumu. |
|
13 Przesunięcie aspektu wypowiedzi (Przeciwnik wybiera dowolny
fragment twojej wypowiedzi odnosząc się do niego tak, jakby stanowił jedyny
jej cel) Np. Obchody te powinny
służyć refleksji nad tym co trzeba zrobić, aby nie powtórzył się już więcej
grudzień w Polsce. Powinny one służyć pojednaniu, tak jak stało się to w
Hiszpanii. Hiszpanie, przy stratach sto razy większych niż w Polsce,
potrafili się jakoś porozumieć |
A1) Samo
pojednanie, bardzo przepraszam, ale nie wystarcza! Oddaję głos panu X. |
O1) Nie
wystarcza, ale jest niezbędne do
osiągnięcia jakiegokolwiek sukcesu narodowego. - A pan, panie przewodniczący
zastosował tu nieuczciwy chwyt erystyczny - przesunięcia aspektu wypowiedzi,
co nie przysparza panu chwały. |
|
14 Uogólnianie wniosku W1) Na
ulotce napisano, że ten lek stosuje się przy zapaleniu opon mózgowych. Ale to
nieważne. ja to dostałem w zasadzie przeciwbólowo. |
A1) Jeżeli
ty uważasz, że to nieważne, co napisano w ulotce, to nie bierz nigdy żadnych
leków! |
O1) Jednym
z objawów bólu głowy mogło być w moim przypadku zapalenie opon mózgowych. A
ty w sposób złośliwy uogólniłeś swój wniosek, chcąc mnie zapewne zapewne poniżyć. Czy
to zawsze leży w twoim zwyczaju? |
|
15 „No dalej!„ prowokowanie
do przesady Wysunąłeś pewną tezę. |
A1) Twój
przeciwnik podważa ją, nie przedstawiając jednak żadnych argumentów na rzecz
jakiejkolwiek innej tezy |
O1)
Musiałbyś uzasadnić jakoś to swoje twierdzenie? Ale pozwól mi powiedzieć
najpierw to co mam do powiedzenia. W przeciwnym przypadku musiałbym
przedstawić dokładniej na czym polega twój system prowadzenia dyskusji. |
|
16 Wyprowadzanie nieistniejących wniosków Oponent słucha ciebie z pozorną uwagą
wtrącając co chwila „mhm” lub „acha”, po czym w stosownym dla siebie momencie
wprowadza swoją kwestię (w celu narzuceniu własnego zdania, często zupelnie
sprzecznego z tym co powiedzieliśmy). Poprzedza ją zręcznym sformulowaniem,
sugerując, że to, co właśnie mówi, zawarte już było w twojej wypowiedzi: |
A1) „ Więc
jak pan powiedział...Wnioskuję z tego, że...W pańskiej wypowiedzi łatwo
zauważyć, że...Naprawdę, słusznie pan spostrzegł, że... |
O1)
Wnioskuję z tego, co pan mówi, że w ogóle pan mnie nie słuchał, proszę więc
posłuchać teraz uważnie i nie stosować tu sprytnych i znanych już chwytów
erystycznych. (Streścić swoje wywody podkreślając wyraźnie te punkty które
oponent przekręcał) |
|
17 Podsumowanie deus ex machina |
A1) Po
całym twoim wywodzie, przeciwnik
wysuwa własny wniosek, przedstawiając go jako właśnie przez ciebie
dowiedziony.
|
O1) Należy
niestety w tym przypadku ośmieszyć przeciwnika, wykazać jego niekompetencję,
ukazać się widowni jako autorytet i podsunąć jej właściwe rozwiązanie. Np
„Niestety trzeba trochę chociaż rozumieć problem, aby się wypowiadać w tej
sprawie. Z elementarnych praw fizyki wynika już...że istnieje np. prawo akcji
i reakcji. |
|
18 Odejście od tematu |
A1) W
momencie, kiedy twoja wygrana staje się oczywistością, przeciwnik zmienia
temat.
|
O1) Mówmy jednak na temat i nie stosujmy
taktyki „ucieczki” od tematu, bo to może źle o nas świadczyć. |
|
19 Przerzucanie znaczenia W1)Cieszę
się, że zarabiasz tyle jako intelektualista. . |
A1) Jako
intelektualista? Żartujesz chyba. Ja zarabiam jako nauczyciel akademicki.
Cały problem w tym, że nie mogę zarabiać jako intelektualista |
O1) Aleśmy
się doczekali czasów, że niektórzy nauczyciele akademiccy nie mają nic
wspólnego z intelektem. |
|
20 Prawo wyboru |
A1) Uwzględniając pańskie dotychczasowe zasługi chcemy
dać panu możliwości samodzielnego podjęcia decyzji. Czy korzystniej będzie
dla pana przejść na wcześniejszą emeryturę, czy też objąć stanowisko po
Kowalskim? A2) Proszę
zdecydować, woli się pan umówić ze mną w piętek czy w poniedziałek? |
O1) Przykro
mi, ale korzystne byłoby dla mnie pozostanie na aktualnym stanowisku... O2)
Przykro mi, ale ja wcale nie chcę się z panem umawiać. |
|
21 Wymuszenie kapitulacji Przeciwnik pokazuje ci twój punkt widzenia jako dla
ciebie samego wysoce nie korzystny. Np. Lęk: przed utratą dobrej opinii,
poparcia grupy społecznej do której należysz, przed wystąpieniem przeciw
dogmatom, przed utratą spodziewanych korzyści, itd. Np |
. A1) Rozwodzę się z
tobą bo jesteś wstrętna! . |
O1) Proszę
bardzo jeśli nie zależy ci na kandydowaniu w najbliższych wyborach |
|
22 Odwrórenie argumentu W1) Przy
wysokich podatkach i wysokich kosztach produkcji firma nie może sobie
pozwolić na wydawanie dodatkowych sum na ubezpieczenie. W)2
Stwierdziliśmy, że nasze dziecko ma wybitne zdolności językowe. Dlatego
chcemy je posłać do szkoły z wykładowym francuskim |
A1) Właśnie
ze względu na te wysokie koszty przychodzę do pana. To jest podstawowy powód, dla którego chcę panu
zaproponować plan ubezpieczenia firmy. . A2) Jeżeli
wasze dziecko ma takie wybitne zdolności, jak mówisz, samo nauczy się języka
i nie potrzebuje do tego specjalnej szkoły. |
O1)
Sprytnie pan to wymyślił - obniżenie kosztów firmy przez dodatkowo jeszcze
zapłacenie ubezpieczenia. O2) Owszem
nauczy się języka poza szkołą, ale to już będzie trzeci język. |
|
23. Atakowanie złej drogi W1) Nie
należy bić dzieci, czemu to znowu robisz? Przecież jak dorosną, będą się
mściły na tobie. |
A1)
Jeszcze będą mi za to dziękować. |
O1) Każdy
znajduje usprawiedliwienie na to co robi, ale zamiast bić lepiej dziecko
przytulić i wytłumaczyć, że
zrobiło coś co rodzicom sprawiło przykrość i poprosić, aby przyrzekło, że
postara się by nie sprawiać rodzicom w przyszłości żadnych
przykrości. |
|
24 Przytaczenie analogii(Przytaczanie analogii
działa na nas ze szczególną siłą - chodzi w niej zwykle o uzyskanie nad nami
przewagi. Jest ona często stosowanym chwytem erystycznym i niczego nie
dowodzi) W1)
Zdecydowałam się zrezygnować z pracy, która nie daje mi ani pieniędzy ani satysfakcji.
Kontynuacja znaczyłaby w tym przypadku tylko uleganie pewnym naciskom
społecznym. |
A1)
Opowiem ci coś. Była sobie pewna Mary. Piękna i silna. I John. John obiecał
Mary, że ją będzie zawsze kochał, ale, jak to w życiu bywa, zakochał się w
innej. I niestety gorzko tego żałował... |
O1) Ja ci
też powiem, pewien aforyzm, bo
nie wiem co mi przez tę opowieść chciałeś powiedzieć. Aforyzm ten mówi jeśli
jesteś głupi nic nie mów będziesz mądry. |
|
25 Instancja obalająca (Wnioskowanie indukcyjne - jeden
przykład obala twierdzenie) W1) Pójdę
na spotkanie Amwaya. Chcę się przyjrzeć, jak funkcjonuje tłum ludzi, jak
myśli. Zrozumieć sterowanie tłumem. |
A1) Ale
zobacz, taki K. jest zamknięty w sobie. Ma mało przyjaciół, nie kontaktuje
się z ludźmi. Ale to on stworzył potężną firmę i na niego patrzą i pytają,
jak on to zrobił.
|
O1) Ach,
co to ma wspólnego z tym, co mówiłem przed chwilą? |
|
26 Narzucanie szaty(Słowo jest szatą. Jeżeli
szata będzie piękna, rzeczy wydają się nam piękne) Np. Nie jest wszystko jedno
czy powiesz o dziewczynie , że jest „bezwstydna” czy też ”bezpruderyjna”.
„Kujon” czy „pilny uczeń”.”Uczciwy”czy „naiwny”. W1) Nie
można sięgać po represje w stosunku do pracowników strajkujących. |
A1) Nie ma
mowy o żadnych represjach, natomiast postępowanie wyjaśniające prowadzone
jest w każdym przypadku
zakłócenia pracy. A2) Ach,
dajże spokój z takimi komunistycznymi ogólnikami! Uwaga: naucz się odróżniać
treść słów od ich ładunku emocjonalnego np. słowa „komuch”, „żyd” , „egoista” |
O1)
Uważam, że państwo powinno każdemu człowiekowi zapewnić miejsce pracy. |
|
27.Taktyka pytań Przeciwnik „tylko” pyta.
Tezę formułujesz ty sam. Informacja, na której
zależy partnerowi, zostaje podana bezpośrednio w samym pytaniu: |
A1)
„Sądzę, że każdy myślący człowiek na tej sali, zauważył z pewnością, że.. .
nieprawda? : A2) Jak
pan uważa, która koncepcja rozwoju firmy wygra, Iksa czy Zeta? . Przedsiębiorca chcąc
zachęcić specjalistę do pracy. Nie pyta się go wprost czy nie chciałby popracować, ale stawia się tezę przeciwną do tej na której mu
zależy (licząc na prawo przekory). Mówiąc o swojej Firmie stwierdza: np. A3) „no wie
pan, ja się w tym dorobiłem, ale to jest harówa, a pan chyba nie potrzebuje aż takich pieniędzy? Dobrze się panu
powodzi, ma pan rodzinę, samochód, mieszkanie. Zagadnięty: odpowiada np.
tak: „co to za mieszkanie, dla pięcioosobowej rodziny już dawno przydałoby
się większe. I ten mój samochód, pożal się boże! Wie pan za
te pieniądze, które wydaję na jego reperację, kupiłbym już sobie nowy. To
wszystko nie jest tak, jak pan myśli. Przydałoby się trochę pieniędzy”. Przedsiębiorca : A31) No, jak
panu tak zależy, to możemy porozmawiać. |
O1)
Informacja na której zależy panu została przekazana w założeniu tkwiącym
u podstaw tego co pan powiedział
i jest niedozwolonym chwytem erystycznym. O2) W pytaniu pańskim zawarte jest już
założenie, że wygra któraś z dwóch firm podanych Zamiast O3) No tak mam wszystko to co mi potrzebne i nie
muszę dodatkowo pędzić za mamoną i dodatkowo ciężko harować, tak jak to
niektórzy muszą. |
|